PRECIS WRITING

PRECIS WRITING

 
WRITING SKILL //  PARAGRAPH WRITING  //    PROCESSING  //  PRECIS WRIING

 
 

HOW TO WRITE A PRECIS

A precis is a summary, and process writing is summarising, or giving the substance or main ideas of a passage in a brief and intelligible form.

Passages are of three kinds.

1. Descriptive: describing places scenes objects

2. Narrative: narrating stories or events.

3. Reflective: containing reflections on some virtues or vices or on abstract things like death kindness of God.
Steps to write precis.
1. Reading and studying the passage.
2. Writing heading or title.
3 distinguishing between essential and nonessential.
4. Preparing the rough draft.
5. Finalising the rough draft.
6. Right precis & check spelling and count word.

How to proceed:

১. প্রথমে passage টি ভালো করে পড়ে মূল বিষয়বস্তু সম্পর্কে জানতে হবে। দরকার হলেpassage টি বার বার পড়তে হবে।
২. তারপর complex sentence গুলির principal clause এর দিকে লক্ষ্য রেখে প্রধান প্রধান বক্তব্য গুলি নিজের ভাষায় নোট ডাউন করে নিতে হবে।
৩.এই বক্তব্য গুলির প্রত্যেকটি সম্বন্ধে যা বলা হয়েছে তাই সংক্ষেপে লিখতে হবে। বাক্যগুলি এমনভাবে সাজাতে হবে যেন একটি সুসংবদ্ধ রচনা হয়।
৪. ভাব গুলি মূল প্যাসেজ এ যে পর্যায়ে লেখা আছে, তোমার উত্তরে ও সেগুলি সেই পর্যায়ে সাজাতে হবে।
৫. তবে এ ক্ষেত্রে নিজস্ব কোন মত প্রকাশ করা যাবে না। মূল প্যাসেজে নেই এমন কোন কথা যোগ করা যাবে না।
৬. উত্তরে সম্বোধন উচ্ছ্বাস ও রূপক শব্দ বা direct speech, সমস্ত poeticও প্রাচীন শব্দ ও আলংকারিক ভাষা বর্জন করে সহজ-সরল ভাষায় ব্যবহার করতে হবে।
৭ .পুনরুক্তি করা যাবে না। ও প্রয়োজনীয় দৃষ্টান্ত ও উদাহরণ গুলি বর্জন করতে হবে। সর্বদা সহজ ও সরল শব্দ ব্যবহার করতে হবে।
৮. উপদেশাত্মক প্যাসেজে বাক্যগুলি second person এ হলেও উত্তরে first বা third person ব্যবহার করতে হবে।
৯. যদি মূল প্যাসেজটি first person এ থাকে তবে প্রারম্ভে author,poet, ইত্যাদি শব্দের উল্লেখ করে বা তাদের নাম উল্লেখ করে precis টিThird person এ লিখতে হবে।

১০.precis নির্দিষ্ট সীমার মধ্যে রাখার চেষ্টা করতে হবে। তবে কয়েকটি শব্দের কমবেশি তে কিছু যায় আসে না। শব্দ বা লাইনের যদি ও কোন নির্দেশ  না থাকে তবে precis এর দৈর্ঘ্য বিষয়বস্তু অনুসারে মূল passage এর এক-তৃতীয়াংশ বা তার কম বেশি হতে পারে।
১১. উত্তরটি যাতে শ্রুতি মধুর গদ্য রচনা হয়। যেমন সহজ তেমনি স্পষ্ট হয় সেদিকে লক্ষ রাখতে হবে।
১২. মূল মেসেজটির একটি উপযুক্তTitle দিতে হবে যার সাথে বিষয়বস্তুর সামঞ্জস্য থাকে।

Example:

1. Once a little mouse, while playing, ran across a sleeping lion’s face. The lion awoke in anger and caught the mouse in his paw. The mouse baked for pardon. It said, “I am very sorry. Please pardon and spare my life. One day perhaps I may help you”. The lion laughed but pardoned the mouse. Show the mouse thanked him and ran away in joy. After this the lion was caught in a net by some hunters. Heroine loudly in rage. The mouse heard the roar and went to the lion. The lion was strong, but could not break the net. The mouse first cut one rope and then another, and soon the lion was free.

 

    PRECIS

Title: The lion and the mouse

Once a mouse disturbed a sleeping lion. The lion caught the mouse and was going to kill it; but it begged for pardon and was let go. After a few days the lion was caught in a strong net. Hearing his robot the mouse came there and cut the rope with its teeth. The lion becomes free.

_________________________________________________________________________________

2. Try to be brave and farm, fearing God, and fearful of none.in every action in which you take part and in all you say, let only this thought be in your mind,. “is what I am doing or saying right?”  You may fail to gain the favors of men; but  keep indifference ,  God is  always with you. You need not care what the world thinks of you, so long as you know that your purpose is honest.

Title: Fear God and nothing else.

We should be guided by conscience in whatever we do. Some of our friends may oppose us; but if our conscience approves power action, we should do it fearlessly. This may sometimes cost us the favors of men, but God will be on our side.

_________________________________________________________________________________

3. Now a days many educated youths of the middle class in our country are out of employment for want of service.the principal reason for his unemployment problem is the fact that the number of educated men is gradually increasing, and yet all the educated man hanker after service.many are in capable of physical labour necessary for agricultural and industrial work because they are not used to it. Mini again having some prejudice are are unwilling to do such work. But what is more humiliating than idleness? In fact,if this false idea of social owner is not rejected and a conviction of the dignity of labour is not established, there can be no real solution of the unemployment problem, there is indeed no humiliation in any work Whatsoever. Humiliation lies in idleness and hanging on others. Labour has always the dignity. If a man works in the field, sows the seeds and reaps the harvest, he will command everybody’s respect.

Title: unemployment problem of the educated youth

The problem of educated unemployment is chiefly caused by the ever increasing number of the educated youths. They are mostly averse to manual labour. Service and not the physical labour required in agricultural or industrial work is their first preference. Having no respect for the dignity of labour, they think that doing manual work is below their dignity.

_________________________________________________________________________________

PRECIS WRITING

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *